Jump to content

Basit Bir Ev Kazası – Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu


pithc

Önerilen Mesajlar

Basit Bir Ev Kazası – Aysa Prodüksiyon Tiyatrosu

Günay Karacaoğlu’ndan sıcacık, çok eğlenceli bir komedi oyunu… Ancak bu oyun sizi güldüğünüze de güleceğinize de pişman ediyor!

En uçtaki 2 duygu; gülmek ve ağlamak ya da eğlenmek ve üzülmek. Annelerimizin lezzetli olsun diye tuzlu kurabiyelere şeker koyması gibi bu oyunun hamurunda da neşe ve hüzün beraber kullanılmış. Yüzünüzde gülümseme ve sol tarafınızda uzun süre etkisini kaybetmeyen bir his ile çıkıyorsunuz salondan…

 

Ben oyunun güçlü bir duygusal yanı olduğundan bahsettim ancak oyun temelde bir komedi oyunu. Ben “bir oyun komedi ise öncelikle komik olmalı” diye düşünüyorum. Aynı şekilde politik bir oyun politik olmalı vs vs. Bu bağlamda Basit Bir Ev Kazası eğlenmek için gelen seyirciyi fazlasıyla tatmin edecek bir kurguya sahip. Yani benim girizgahıma bakıp da “aman ağlak bir şeymiş” diyerek vazgeçmeyin. Oyunun duygusal ağırlığı belki de bana biraz fazla geçti, hatta oyunun son bölümünde gözlerim dolu dolu oldu. Bu sağlayan derin bir karakter çözümlemesi yapmış yazar-yönetmen Murat İpek ve bunu harikulade bir şekilde ete kemiğe büründüren Günay Karacaoğlu.. Hani Çehov oyunlarının karakterleri vardır, yolda yürürken yanınızdan geçen normal insanlar, hatta kendiniz belki de.. Çehov bu normalliğin içindeki güçlü hüznü ve ironiyi ne kadar zengin verir.. İşte ben Songül karakterinde bu zengin içeriği gördüm; alabildiğine yalnız, alabildiğine umutlu..Bu iki kutuplu güçlü ifadeyi oyunun afişinde dahi bulabiliyorsunuz; oyuna gittiğinizde afişe bir bakın. Günay Hanım’ın her zamanki sempatik, sevimli, biraz sonra izleyeceğiniz oyunda eğlence olduğunu vaad eden yüzü; bir de oyunun sloganındaki şu ifade : “Ben sevilmeyecek kadın mıyım?”

 

Basit Bir Ev Kazası, basit bir evde geçiyor, basit bir ailede, basit bir kadının başından geçenler anlatılıyor, yani hepimizin evinde ya da çevresinde yaşananlar.. Hep hayaller kurmuş, hayal kurarken de kurduğu hayallerle alakasız gelişmeler yaşamış bir kadını, Songül’ü canlandırıyor Günay Hanım. Her şeye rağmen hayal kurmayı hiç bırakmamış Songül. Örneğin görücü usulü ile evlenmiş de olsa bir kocası olmasına rağmen o hala tekne turunda büyük pazulu “Hayri”lerle aşk yaşarken hayal ediyor kendisini.

 

Oyunun yazarı ve yönetmeni Murak İpek güzel bir iş çıkarmış. Yazarın önceki oyunları olan “Dalga Kıran” ve “Belkıs Düştü Kuyuya”yı maalesef izlemedim. Ancak Basit Bir Ev Kazası hem Songül karakterinin zenginliği ile, hem peşpeşe gelen sahnelerin uyumu ve ritmi ile başarılı bir çalışma bence.

Günay Hanım’ı tiyatro sahnesinde ilk kez izliyorum. Fiziği, imajı, ses tonu ile Songül karakterine tam uyumlu. Ancak uyumlu olmasından ziyade vücut dilini kullanımı, sahneye hakimiyeti ve tonlamalarıyla Songül’ü canlı biri yapmış. Doğal oyunculuğun çizgisini oyun boyunca koruyor.. Komedide kadın oyuncu nadir bulunan bir değerdir, Günay Hanım bu değerli sanatçılarımızdan.

 

Teknik açıdan oyun biraz hızlı başladı bence, Günay Hanım karaktere yüklenmek yerine bir süre hızla hikayeyi anlatmayı seçti. Elbette tek kişilik bir oyunda seyirci ilgisi toplamak ve onu oyunun içine çekmek için tempo gerekli ancak o kadar güzel nüanslar ve espriler vardı ki, gereken ilgiyi göremedi. Seyirci oyunun konusunu anladıktan, oyunun içine girdikten sonra hem tekstte hem de oyuncuda kendinden ve çevresinden o kadar çok örnek görüyor ki, eğlenmemesi, düşünmemesi mümkün değil. Belki Günay Hanım’ın seyirci ile biraz da olsa paslaşması, belki de biraz tüluat baharatından serpilmesi oyunu daha da güçlü bir hale getirebilir, seyircideki etkisini arttırabilir.

 

Dekor, başarılı ve özgün çizgisini koruyan Barış Dinçel’e ait, yine son derece zengin ve gerçekçi bir dekor olmuş. Ben oyunu Emre Kınay’ın tiyatroya armağanı Maarif Kültür Merkezi salonunda izledim. Küçük bir sahne değil ancak dekor sanki sahneye biraz büyük gibiydi. Günay Hanım’ın kullanım alanı biraz dar olmuş, bu sebeple sahnenin ortası ve seyirciye göre sol tarafı ile sınırlı bir alanı ancak kullanabildi. Oyunu bir şekilde sahnenin tamamına yaymak ve bu kadar zengin bir dekor ve aksesuar kullanılıyorsa da bir şekilde oyunu bunlarla zenginleştirmek gerekirdi. Evin görünen bölümleri de oyunun içine alınsa dekor ve oyunun uyumu daha iyi olabilir.

 

Son olarak Aysa Prodüksiyon’dan da bahsetmek gerekiyor. Bu yıl tiyatroya çok değerli oyunlar kazandırdılar. Bunların sonuncusu da Basit Bir Ev Kazası.. Şöyle bir fikri de hayata geçirmeye çalışıyorlar anladığım kadarıyla; televizyonların tanınan simalarını tiyatro sahnelerine getirerek tiyatronun seyirci sıkıntısına dair çözüm arayışlarına bir yenisini ekliyorlar. Ben teatral anlamda bir pürüz olmadıkça bu fikrin karşısında değilim. 9 Ay Son Gün, Koca Bir Aşk Çığlığı ve Basit Bir Ev Kazası oyunları sezon oyunları içinde hep vasatın üzerinde kalmayı başarmış oyunlar, Aysa’nın çizgisi de alkışa değer..

 

Günay Karacaoğlu sahneye çok yakışıyor, oyunculuk birikimini rahatça gösterebileceği bir oyun bulduğunun farkındalığıyla keyifli bir performans sergiliyor. Bence sezonun izlenmesi gereken oyunlarından biri. Kaçırmayın derim!

 

İsmail Can Törtop

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...