Jump to content

İstanbul'daki tılsımlar


kuseyri

Önerilen Mesajlar

istanbul'u koruyan tılsımlar. aslında bizans döneminden kalma anıtlardır. ne acıdır ki evliya çelebi zamandında varolan bu anıtların bir çoğu günümüze gelememiştir. biraz uzun ama zevkli bir belge olarak okumak isteyenler için evliya çelebi'nin kaleminden :

 

1. tılsım

 

"evvela yağfur (avret pazarı) denilen yerde bir parça beyaz hem mermerden minare gibi içi boş, merdivenli bir direk yapıp, madyan oğlu yanko'nun hindistan, loristan, ve moltan'ı fethetmeye giden askerlerin şekil ve resimlerini adı geçen direğin dört tarafına yapmışlardır. bu resimler adeta canlı gibi idi. bu direğin en tepesinde tek parça beyaz mermer üzerinde peri çehreli bir heykel yapıldı. rivayete göre yılda bir kere bu heykel bir feryat koparıp, ne kadar kuş varsa o heykelin üstünde dönerken, binlercesi böylece yere konardı ve rumlar yerdi. konstantin zamanında da bunun üzerine papazlar çıkıp, bir düşman görünürse haber verirdi. "

"zamanla hz. muhammed'in doğuşunu haber veren büyük depremde bu sütun parça parça oldu ama tılsımlı olması dolayısıyla da yıkılmayıp günümüze kadar ayakta kalmıştır."

 

2. tılsım

 

"tavukpazarı'ndaki bir parça sütundur. (bizde çemberlitaş adıyla bilinir.) kırmızı som mermerden 100 zira boyunda yuvarlak bir sütundur. yapıldığı tarih olarak iskender'den 130 sene evvel ve hz. muhammed'in de hicretlerine 970 senesine gelinceya kadar 2390 yıl olduğu bilinir. bu sütunun tepesinde bir sığırcık olduğu da yazılmıştır. "

 

3. tılsım

 

"altımermer'de altı adet yüksek sütun vardır ki her birini eski hükmedenlerden üstad rasadçılar (astronomlar) yapmışlardır ki biri kavaka kalesi (filkos) hakimdir. o sütun üzerine tunçtan bir karasineğin resmini yapıp her vakit o sinek timsalinden bir sinek sesi çıkıp, islambol içine asla sivrisinek giremezdi."

 

4. tılsım

 

"saraçhane başında göklere uzanmış tek parça bir sütun üzerine bir beyaz mermer sanduka içinde büyük pazontin'in kızı gömülüdür ki karınca ve yılandan zarar gelmemesi için tılsımlı bir sütundur"

 

5. tılsım

 

"beşinci tılsım, altı mermerin birinden ilahi eflatun bir sivrisinek sureti meydana getirip, islambol'e sivrisinek girmesini yasak etmiştir. hala tesiri vardır."

 

6. tılsım

 

"yine altı mermerin birinde bokrat'a mensup bir leylek resmi vardı. bu leylek rüzgarın çarpmasıyla ses verince islambol'da ne kadar leylek varsa hepsi ölürdü. hala islambol içinde leylek bulunmaz ve yuva yapmaz. fakat eba eyyub ve üsküdar'da çoktur."

 

7. tılsım

 

"yedinci tılsım, yine altımermer'de sokrat'a mensup bir horoz resmidir ki yirmi dört saatte bir kere feryat edip bütün horozları uyarıp onlara yol gösterirdi. günümüzde islambol'un horozları, diğer şehirlerin horozlarından evvel nara vurup, bütün uyuyanları güya namaza davet ederler."

 

8. tılsım

 

"sekizinci tılsım, altımermer'de bir kurt resmidir. istanbul koyunlarının sahralarda çobansız gezip, kurt şerrinden emin olmalarına hizmet ederdi."

 

9. tılsım

 

"dokuzuncu tılsım, gene altımermer'de bir sütun üzerinde tunçtan bir civan ve bir zamanın sevgilisinin birbirlerine kucaklaşmış durumda yapılmışlardır. ne vakit şehir halkından bir karı koca kavga etseler, birinden birisi gelip o sureti kucaklarsa, derhal barışırlardı."

 

10. tılsım

 

"onuncu acaip tılsım, altımermer'de bir sütun üzerinde hakim calinus beyaz mermerden iki suret yapmış. biri bir pir-i fani, beli bükülmüş durur. onun karşısındaki bir ihtiyar kadın, deve dudaklı, asık suratlı, iki kat olmuş. bir karı koca geçinemezlerse birinden biri o putları kucaklarsa derhal birbirinden boşanırlarmış. işte bu mermerler deprem ile yıkılıp yere gömüldüler."

 

11. tılsım

 

"on birinci tılsım, sultan beyazid hamamının altında dört köşe, bin parça bir yüksek sütun vardı. yüksekliği seksen zira idi. taun (veba) girmemesi için bir tılsımdı. bu sütun durduğu müddetçe şehre veba girmezdi. vaktiyle beyazid han hamam yapmak için o sütunu devirtti. o zaman beyazid han'ın bir oğlu davutpaşa bahçesinde vebadan vefat etti. mezarı kapının içinde bir sofa üzerindedir. bundan sonra islambol içini veba kapladı."

 

12. tılsım

 

"on ikinci tılsım, eğrikapı yakınında tekfur sarayı'ndaki "mahalaki" denilen hakim tarafından yapılan siyah maden üzerine tunçtan yapılmış bir ifrit (bir cin cinsi olarak belki tanımlanabilir.) tasviri idi ki, yılda bir kere ateşler saçar. onun ateşinden bir kıvılcım ateşliği sağ oldukça sönmezmiş."

 

13. tılsım

 

"on üçüncü tılsım, zeyrek'te yahya kilisesi bitişiğindeki mağara idi. her sene kışın fırtınalı geceler olunca, nice koncoloz denilen cadılar çıkıp arabalara binip dolaşırlardı. seher vakti olunca yine hepsi adı geçen mağara içinde kaybolurlardı."

 

14. tılsım

 

"on dördüncü tılsım, ayasofya'nın güneyinde dört adet beyaz mermerler üzerine azrail, israfil, mikail ve cebrail'in tasvirleri idi. bunlar, kuzey, güney, doğu ve batı yönlerine dönük olarak konulmuşlardı. yılda bir kere cebrail sureti kanat çırpıp bağırırsa, doğu tarafında bolluk olur derlerdi. israfil sureti bağırırsa, batı tarafta kıtlığa ve pahalılığa delalet ederdi. mikail suretindeki bağırırsa kuzey taraftan bir büyük kahraman çıkar, azrail suretindeki bağırırsa, bütün alemde taun (veba) çıkar diye inanırlardı. hz. muhammed zamanında olan büyük deprem bunları baş aşağı etmiş. yalnı hala sütunları çukurçeşme yakınında görülür. dört tane mermer sütundur."

 

15. tılsım

 

"on beşinci tılsım, at meydanı'ndaki milyonbar denilen yüksek bir sütundur ki, yüksekliği 150 ziradır. konstantin, hükümdarlığı zamanındaki şehirlerin her birinden birer kıymetli taş getirtip, tepesine de bir mıknatıslı taş koyup, adı geçen taşları bir demir sütunun etrafına hendesece tanzim ettirmek suretiyle yaptırmış. bu taşların sayısı 300 bin olduğuna göre kostantin'in idaresindeki şehirlerin adedi 300 bine ulaşıyor demektir." adı geçen demir mile dayanan mıknatıslı taşın sebebi, demiri çekme hassası olup, kıyamete kadar yıkılmaması içinmiş. mimarıda sütunun dibine gömülüdür ki adı odyarin'dir. ayasofya'yı yapan mimarın oğludur."

 

16. tılsım

 

"on altıncı tılsım, yine atmeydanı'nda tek parça, dört köşe, kırmızı, bukalemun renkli bir taştır ki madyan oğlu yanko zamanında büyük bir üstad tarafından yapılmıştır."

 

17. tılsım

 

"on yedinci tılsım, burma direktir. bu direk üç başlı bir ejderha suretini gösterir. başının birisini, bir yeniçeri yiğiti kılıç ile bir vuruşta kırmıştır. o tarihte kısmen tılsımı bozulup islambol içini yılan, çıyan ve akrep gibi hayvanlar istila etmiştir. yüksekliği 10 ziradır. diğer 10 zirası sultan ahmet camii yapılırken yer altında kalmıştır derler."

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...