Jump to content

Frp Hakkında Görüşler


ensiferum13

Önerilen Mesajlar

Bir egitimci gozuyle frp

 

 

Bircok egitimci okul disi okuma-yazmanin ogrenmeye katkisini kabul eder. Burada ben Rol Yapma Oyunlarinin (RYO, RPG) faydalarindan bahsedecegim.

Konu aslinda Star Wars, Call of Cthulhu, Lord of the Rings, ve Stargate SG-1 gibi farkli firmalar tarafindan uretilmis cok genis yelpazede oyunlari

da kapsamakta.

 

En eski rol yapma oyunu 2004 te 30. yilini kutlayan Dungeons & Dragons®(DnD) tur. Kendi tarzinin en cok satan ve oyunudur.

Dunyada ergenlige adim atan gencleri ve orta yas vatandaslari da icine alan yas araliginda yaklasik 4 milyon DnD oyuncusu bulunur.

Burada bahsedilen oyuncular bilgisayar oyunu turevlerini oynayanlar degil de kagit, kalem, kitap kullanarak oynayan orunculardir.

Bu yazida ozel orneklerimi DnD nin en son versiyonu (versiyon 3.5) uzerinden verecegim ama genel seyler butun rol yapma oyunlari icin gecerli.

 

 

 

 

ROL YAPMA OYUNU NEDIR?

 

Burada Rol Yapma Oyunu (RPG) terimini hobi-oyun endustrisinde kullanildigi anlamiyla kullaniyorum. Kastim kagit kalemle oynanan bir oyun.

Her oyuncu sayisal bazi yetenek skorlari; GUÇ (Strength), BILGELIK (Wisdom) vs.. bulunan karakterler yaratir. Oyun dogada gecen oykusel bir kurgudur.

Olay akisi ve hareketler oyuncunun kafasinda gerceklesir, cogu zaman oyunculari, canavarlari ve etrafi sembolize eden minyaturler ve resimler tarafindan da

desteklerek.

 

Katilimcilarin cogu oyunculardir. Herbiri bir karakter olusturur ve onu oynar. Her karakterin insan, cuce, elf gibi bir irki; buyucu, rahip, savasci

gibi de kendilerini yetistirdikleri alani anlatan bir sinifi vardir.

 

Katilimcilardan bir tanesi hikayeyi anlatmakla ve kurallari uygulamakla gorevli olan kisidir. Sisteme gore degisik isimlerle anilir.

Oyun Yoneticisi(OY), Dungeon Master(DM), Game Master(GM), Story Teller(ST), Keeper vs gibi. Burada DM kisaltmasini kullanacagim.

DM hikayeye yol verir, olay orgusunu kurar, oyuncu karakterlerin karsilasacagi canavar ve diger karakterleri canlandirir.

Tipik bir oyun gurubu 4-6 oyuncu ve bir DM den olusur. Oyun canli, yuzyuze yapilan sosyal bir aktivitedir.

 

Masaustu oyunlarla, internet uzerinden oynanan cok oyunculu online oyunlar (MMORPG), bilgisayar oyunlari (CRPG) bircok yonden birbirlerine benzeseler de

bilgisayar ve internet tabanli oyunlar daha cok gorsel animasyonlar kullanmasi ve hesaplari otomatik olarak yapmasindan dolayi burada okuma ve matematik uzerine

anlatacagim faydalar sadece masaustu oyunlar icin gecerlidir.

 

 

 

 

OKUMA

 

Masaustu oyunlarda kagit uzerinde tanimlanan bir karakteri canlandirmak okuma gelisimini destekler. Mesela Oyuncunun El Kitabi (Dungeons & Dragons® Player's Handbook)

320 sayfalik yogun yazi, betimleme ve tablolar iceren bir kitaptir. (Not: Internet uzerinde ve ya yazili Turkce kaynaklar icin de gecerli bir yargi sayilabilir.)

Her oyuncu oyun hakkindaki herseyi okumasa da okunmasi gereken cok sey var. Ayrica oyuncu yazilari okul odevlerindeki gibi bitirmis olmak amaciyla degil, sistemi anlamak

derin ve kullanilabilir bilgi elde etmek amaciyla okur.

 

Anlatimlarda gecen kelimeler okuyucunun kelime dagarciginin gelismesinde katkida bulunur. Ornegin Savasci (Fighter) sinifinin taniminda soyle bir cumle gecer.

"Insan savascilar tipik olarak siradan ailelerden gelen ve genellikle askeriyeden ayrilmis ya da emekli olmus kisilerdir. Cuce savascilar genelde yeraltina konuclanmis

cuce kiralliklarini korumak icin cok iyi egitilmis vurucu takimlarda gorev yapmis kisilerdir.

 

Oyun yoneticisi olan kisiler icin okuma gereksinimleri daha fazladir. Oyuncular icin gereken bilgiler disinda oyun mekanigi konusunda daha detayli bilgiler icin

, canavarlar icin ve oyunun nasil yonetilecegi konusunda bircok okumasi gereken kaynak bulunuyor.

 

MATEMATIK

 

Savasci genelde en basit karakter sinifi olarak gorulur. Buna ragmen bu sinif bile oyuncusunun belirli bir aritmetik bilgisine sahip olmasini gerektirir. Ornegin

bir saldirinin basarisini hesaplamak icin karakter temel saldiri bonusuna; uygun etkin yetenek puanini, silahiyla ilgili gerekli bonuslari ekler ve ortaya cikan sonucla

20 yuzlu zarin sonucunu toplar. Sonuc olarak cikan puan ortam durumuna gore ekleme ve cikarma islemleriyle modifiye edilir. Bu hesaplamalar her saldirida anlik olarak yapilir.

 

Bircok oyuncu baya genis yelpazeli hesaplamalarla karakterlerini gelistirmek icin cok zaman harcar. Karakterlerinin potansiyellerini minimize/maksimize

etmeye calisirlar. Karakterlerini bazi konularda zayif kalma pahasina bazi konularda daha yetkin yapmaya calisirlar. Oyun dunyasindaki ekonomi, arac gerec alip satma vs.

ile eklenen matematigi de sayarsak bu oyunda gercekten baya hesaplama yapmak gereklidir.

 

Bu matematiksel hesaplamalar gercekten oyun icin onemlidir. Karakterin neyi yapip neyi yapamadigini ogrenmek icin kullanilirlar bazen ve oyuncularin oyuna konsatresini bozmamak

icin seri yapilmalari gerekir.

 

YARATICI DUSUNME

 

Savasmak oyunun sadece bir yonunu olusturmaktadir. Oyunda diplomasi, blof, sessiz hareket etme gibi karaktere dovus disi secenekler sunan beceriler de

bulunmaktadir. Bu tarz beceriler her sistemde bulunur ve sayica baya fazladir. Hepsinin yaninda ne ise yaradigi, nasil kullanilacagi ile ilgili yazilar da bulunur.

Karakterlerin bunlari kullanarak yapabilecegi bircok sey vardir. Ayrica oyun icinde oyun yoneticisi oyuncularin karsisina degisik kodlar, bulmacalar ve bilmeceler

cikarir ve oyuncu karakterlerin bunlari cozmesini bekler. Bu ve bunun gibi bircok sey oyuncularin yaratici dusunme yeteneginin gelisimine katki saglar.

 

DOLAYLI KATKILAR

 

Bircok oyuncu oyunlarina oyun suresinind disinda da baya ilgi gosterir ve zaman ayirir. Bircogu karakterleri icin gecmis (background) olusturular ve detayli, tutarli

bir gecmis olusturmak icin calisirlar. Bircok oyun gurubunda oyun oynandikca yasananlari not edenler vardir.

Boylelikle oyunu bir hikayeye cevirmekle ugrasanlar da vardir. Bircok kisi yazdiklarini kisisel internet sitelerine ve ya forumlara yollar diger insanlarin okumasini

saglar. Boyle oyun tecrubesi olusturmak icin topluluklar da kurulur.

 

Bircok RPG oyuncusu oyunlar sayesinde bolca kitap okur, genellikle fantastik-kurgu, bilim-kurgu kitaplari. Bircok frp oyunu ortacag benzeri mistik dunyalarda

gectigi icin bazi oyuncular daha fazla tarih okumasi yapmaya yonelir. Bircok frp oyuncusu halberd, javelin, falchion nedir nasil kullanilir bunlari bilir mesela.

Baska bir tarih ornegi; ingiliz uzun-yaylari (longbow) hastings savasinda (Battle of Hastings) ustunlugunu kanitlamistir. Bir DnD oyuncusu bunu duydugunda bilerek

kafasini sallar cunku uzun yay 1-8 hasar verirken kisa yay 1-6 zarar verir. Jeoloji bilgisinin bir karaktere Underdark ta gecen bir oyunda cok yardimi dokunur.

Bazi oyuncular Talenta Duzluklerindeki bucukluk karakterlerine daha iyi bir binek bulabilmek icin dinazorlar hakkinda arastirma bile yaparlar . Online ve Ansiklopedik

arastirmalarin yanisira bir FRP oyuncusu karakterlerini sembolize etmek ve ya betimlemek amaciyla minyaturler ya da resimler cizmek gibi yaratici islerle de ugrasir.

 

Cocuklar da yetiskinler de birsey onlar icin onemli oldugunda cok siki calisirlar. Rol yapma oyunlari eglence, ve yaratici seyler uretmeyi saglar, edebiyat ve temel matematik

yeteneklerinin gelisimine yardimci olur. (Oynarsan ). Bir oyun yoluyla ogrenme teknigidir.

 

ceviridir... bu da orjinal hali...http://www.newhorizons.org/strategies/literacy/kestrel.htm

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

kişilik olarak bağımlıysanız olduğundan fazla etkilenmeniz mümkün. hele de günlük hayatta sizi sıkan şeyler yaşıyorsanız tam bir kaçış olarak görüyorsunuz. çünkü diğer hayatınızda sizi mutlu eden bir şey yok ve doğal olarak fantastik dünyada yaşamayı seçiyorsunuz.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

bağımlıyım ben

yahu yaşadığı hayattan kim memnun? Dayandırdığın konu biraz abesle iştigal geldi bana.Hayal etmeyi seviyorum ben

 

bağımlı olup bunu fark etmeyen onlarca insan var bu bir ,ikincisi de yaşadığı hayattan memnun olmayan çok kişi var ama benim kast ettiğim dozunu kaçırarak tamamen o dünyada yaşayanlardı.senin de bu çıkışın abesle iştigal geldi kusura bakma.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

4.edition'ı hala anlayamadık üzerinde çalışıyoruz :)

bide yeni başlayanlar için hiç görmemiş duymamışlar için anlatması en zor oyundur

-abi hadi başlıyoruz

-neye başlıoruz ne varki bunlarda ne

-ooffffff :) hele bizim zamanımıda zar yoktu düşünün doru düzgün kitap yoktu milli piyango usulu oynuoduk :D

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...