Jump to content

Kara Tanrı, Beyaz Şeytan (1964) (Deus e o Diabo na Terra do Sol )


Topal Kırkayak

Önerilen Mesajlar

Yönetmen: Glauber Rocha

Oyuncular: Geraldo Del Rey, Yoná Magalhães, Othon Bastos

Senaryo:Walter Lima Jr., Glauber Rocha, Paulo Gil Soares

Ülke:Brezilya

Tür: Macera, Suç, Dram, Western

Süre: 115 dakika

Dil: Portekizce

Müzik: Sérgio Ricardo

 

Glauber Rocha'nın Deus e o Diabo na Terra do Sol'unu (Siyah Tanrı Beyaz Şeytan) gösterime girmeden önce izleme fırsatı bulan Brezilyalı bir film eleştirmeni, filmden büyülenip şöyle söyledi: "Aman Tanrım! Ayzenştayn yeniden doğmuş, üstelik Brezilya'da!" Brezilya'nın kuzeydoğusundaki, Afrika kökenli Brezilya kültürünün patladığı Bahia Eyaleti'nde doğan Glauber'ın çocukluğu mistisizm ve Amerikan western'lerinin etkisi altında geçti. 20'li yaşlarının başlarında taşındığı Rio de Janeiro'da, kendisini birden bire Yeni Sinema hareketini başlatacak olan genç sinemaseverler arasında buldu.

 

Radikal siyasi görüşlere sahip olan birçok çağdaşı gibi, Glauber de Deus e o Diabo na Terra do Sol filminde tarihsel değişimlerin şiddetle olan ilişkisini inceleme arayışındaydı. Brezilya tarihi, ne mutlu ki vahşi ayaklanmalara, darbelere sahne olmamıştır. Sömürgelikten imparatorluğa, imparatorluktan kurulan ilk cumhuriyetlerine dek her büyük siyasi değişim nispeten de olsa kan dökülmeden gerçekleştirilmiştir. Rocha filminde, Brezilya'nın iç kesimlerinde çıkan halk isyanı örneklerine odaklanıyor, işverenini, ona sürekli hakaret ettiği için öldüren Manoel (Geraldo Del Rey), karısı Rosa'yla (Yonâ Magalhâes) birlikte ülkenin bu bakir iç kesimlerindeki sertao'lara (yarı kurak, çalılık arazi) kaçmakta buluyor çareyi, ilk önce, Sebastiao (Lidio Silva) adında, siyahi bir mistikle karşılaşıyorlar. Adam, onlara "denizin karaya, karanın denize dönüşeceği" kıyamet gününün yaklaştığı kehanetinde bulunuyor. Sonuçta Rosa, Sebastiao'yu, kilise ve zengin toprak sahiplerinin kiraladığı gizemli Antonio das Mortes'se (Mauricio do Valle) tüfeğiyle mistiğin müritlerini öldürüyor. Ardından, Manoel ve Rosa, "sarı şeytan" lakaplı Corisco'yla (Othon Bastos) karşılaşıyor. Hayatta kalmayı başaran tek cangaceiro (halk üzerinde Robin Hood'unkine benzer bir etki yaratan, vahşi görünümlü eşkıyalar) odur. Sonuçta das Mortes, Corisco'ya ulaşıp onun işini de görür. Manoel ve Rosa'ysa yollarına devam etmektedir. Ancak asilikleri sürse de artık aradıklarının, ne eşkıyalık ne de mistisizm olmadığının farkına varırlar.

 

Neredeyse sıcaklıktan görüntünün kızıllaşacağı kadar göze batacak bir siyah-beyaz kontrastta çekilen Deus e o Diabo na Terra do Sol, bir tarafta ardı arkası kesilmeyen çılgın kamera hareketlerini dinamik montajıyla bütünlerken; diğer tarafta rüzgâr, çığlıklar ve silah patlamalarını Villa Lobos'un besteleriyle harmanlıyor. Sonuçta ortaya çıkansa; filmin ve betimlediği ülkenin infilak ederek etrafa saçıldığı hissi: çekimlerin bitişiyle filmin gösterime girmesi arasında geçen süre zarfında, belki de tahmin edildiği üzere, Brezilya ordusu siyasi bir darbe gerçekleştirerek 20 yıl sürecek bir diktatörlüğü başlattı

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Topics

    • Hallac-ı Mansur ve Şeytan'ın Savunulması

      “(…)Hallac’ın konuşmaları Şeytan’ın savunulması değil, “ŞEYTAN” ismi ile ne anlamamız gerektiğidir. Hallac, Şeytan’ın varlığını inkar etmemiştir. Tam aksine İslam’daki Şeytan kavramının, Allah ile çatışmaya giren ilkel dinlerin ve tekrar ilkelleşmiş olan tek tanrılı dinlerin şeytan anlayışından tamamen farklı olduğunu kanıtlamıştır. Kur’an’daki anlatımın mecazlardan sıyrılarak anlaşılması gerektiğini izah etmiştir…” * * * 11-) Ve lekad halaknaküm sümme savvernaküm sümme kulna li

      , Yer: Dinler ve İnanışlar

    • Budizm’de Şeytan

      Bilindiği gibi Budizm’in dört temel hakikatinden ilki, sarvam dukhamdır; yani, bir bütün olarak beşeri hayatın acı ve ızdırapla dolu olduğunu kabul etmektir. Buna göre doğum, çeşitli hastalıklar, ayrılık, yaşlılık ve ölüm gibi hayatın bütün gerçekleri, aslında insan için acı ve endişe nedenidir. Ancak bu, Budda’nın dünyada mutlu­luğun varlığını tamamen inkar ettiği anlamına gelmez. Aksine o, dünyada maddi ve manevi hazların varlığını bir gerçeklik olarak kabul eder. Fakat ona göre, bütün dünyevi

      , Yer: Dinler ve İnanışlar

    • Hinduizm’de Şeytan

      İslâmiyet ve Yahudilikteki şeytan inançları göz önüne alındı­ğında, onun, bu dinlerdeki Tanrı inancıyla çok yakından ilişkili ol­duğu görülür. Zira Satan veya Şeytan olarak isimlendirilen varlık, öncelikle Tanrı’ya baş kaldıran, insanları O’na karşı kışkırtan ve sonuçta, onların hem maddi hem de manevi bakımdan zarar gör­melerine yol açan bir varlıktır. Bu nedenle o, Tanrı ve insanların en büyük düşmanı olarak kabul edilir. Hinduizm’de ise, uzun tarihsel süreçte çok tanrıcı (politeist), tek

      , Yer: Dinler ve İnanışlar

    • Kabala öğretisinde Tanrı'nın 72 adı

      ' Ben sadece kabal öğretisine göre tevrattan saptanmış ve üzerinde enerji çalışması yapılabilen tanrının 72 ismini ve çok kısa açılımlarını vereceğim; arzu edenler çeşitli kaynaklardan daha detaylı bilgi alabilirler.bu kitaplardan biri de Yehude Berg'in yazdığı Tanrı'nın 72 Adı,Ruh İçin Teknoloji kitabıdır. KABALA ÖĞRETİSİNDE TANRININ 72 İSMİ VAY HEY VAV zaman yolculuğu YUD LAMED YUD kıvılcımları tekrar yakalamak SAMEH YUD TET mucize yaratmak AYİN LAMED MEM olumsuz düşüncelerden kurtu

      , Yer: Kabala

    • Deity Work aka Tanrı-Tanrıçalarla Çalışma

      Tanrı tanrıça inancı baktığımız zaman çoğu eski dinlerde ve öğretilerde bulunur. Zamanla halk tarafından mitolojileştirilmişlerdir ve bununla birlike ortaya kültürden kültüre değişen ama bir o kadar da bir birine benzeyen mitolojiler ortaya çıkmıştır. İnsanlar uzun zaman boyunca tanrı ve tanrıçalara ibadet edip tapmıştır ve bu halen devam etmektedir. Popüler kültürün etkisine maruz kalan ve değişen mitolojik hikayeler görüyoruz araştırdığımız zaman, tanrı tanrıçalar hakkında doğru ve güvenilir b

      , Yer: Fal Çeşitleri

×
×
  • Yeni Oluştur...