Jump to content

İslami Tarikat/Meshep Ali Taraftarlığı


kelebekxoxo

Önerilen Mesajlar

İslami Tarikat/Meshep Ali Taraftarlığı

Babası Büyük bir Alevi Dedesi olan Dedem ''Sunni'' dediğimde kızar bu tıp sıfatlara bile karsı çıkıp Allah'a inanları ayırmak için kullanıldığını söylerdi. Ayrıca bütün hayatı boyunca Sunni eğitim alan Lise Din kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenim Meshepleri; Bütün Müslümanlar öncelikle Alevidir ''Alevi'' Ali'yi seven demek Sunni -Şii Müslüman olma kuralllarından biri Ali'yi sevmektir, günümüzde adı konulmuş ve Tarihsel bir seyri olduğu, medeniyet dinamiklerini otuşturmaya başladığı için anlatmak zorundayım'diye anlatmıştı.

 

 

 

Bölgesel İsimlerle= Alevi,Şii-Şia,Kızılbaşlık,Onikici,Ehlibeyt,Bektaşi ,Caferi,Zeydîler (Beşçiler),İsmailîler (Yediciler) ,Alevi Arapları için - Nusayri, Türkiye'nin Marmara ve Ege bölgesinde yaşayan Alevi Türkleri için eskiden yaptıkları işe atıfta bulunarak -Tahtacı gibi farklı isimlendirmeler vardır.

Etnik kökenle bir alakaları yoktur. Türk soylarından ,Kürt ,Fars,Arap,Arnavut vs bir çok milliyette görülür.

Alevilik'te bölgesel farklılıklar çoktur. Bu yüzden Dünya üzerinde ki bütün Ali Taraftarlarının çoğunluğunun kabul ettiği ortak ozelliklerini inceleyeceğiz.

 

Dünya üzerinde Sünnîlik’ten sonra en fazla mensûba sahip olan İslâmî bir i'tikadî mezheptir. Alevîlik’te, Muhammed’in son peygamber olduğu, Ali’nin ise Velî’liği (İmâmlığı) esastır. Sünnîlik’teki Allah-Muhammed-Dört Büyük Halife sıralamasından farklı olarak, Onikicilik i'tikadının da temelini teşkil eden Hâkk-Muhammed-Ali sıralamasını, Ehl-i Beyt ve On İki İmâm sevgisini esas alan inançtır.

Sünnî ve Şiî ayrımı İslam peygamberi Muhammed bin Abdullah'ın 632 tarihinde ölümüyle birlikte başlamıştır. Yaşadığı sürece dini rehberliğin yanı sıra siyasi önder vasfını da kendisinde bulunduran Muhammed’in artık hayatta olmayışı müslüman toplumu yeni önderin kim olacağı sorusuyla karşı karşıya bırakmıştı. Sakife denilen yerde toplanan bir grup müslüman hilafete Ebu Bekir'i seçmiş, daha sonra “Şiat ü Ali” olarak adlandırılacak olan Ali taraftarı bir grup müslüman da Muhammed'in damadı olan Ali'nin bu göreve daha layık olduğunu ve Ebu Bekir'i seçen grubun hak yoldan saptığını düşünmüştü.

Peygamberin ölümü üzerinden yaklaşık otuz yıl geçtikten sonra İslam toplumu ilk iç savaşı yaşamıştır. Bu savaş Müslümanların Emevi taraftarları, Ali taraftarları ve hariciler olarak bölünmesine yol açmıştır. Sünni yaklaşım;

Sünnîler ve Sünnîlik - Sünnîler ilk dört halifenin (Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali) Kur'an ve Sünnet'e uygun hak yöneticiler olduğuna inandılar. Ancak sonradan gelen ve artık saltanata dönüşmüş olan halifeliğin öncekilerin standartlarına uymadığına inandılar. Ancak sünni ulemaya göre müslümanların sonradan gelen otoritelere de itaat etmeleri, iç savaş ve fitnelerden uzak durmaları gerekliydi.Şiî İslam inancında Ali'nin çok özel bir yeri vardır. Şiî amentüsünde bulunan imamet anlayışına göre Muhammed bin Abdullah öldüğünde yerine imâm/halife olması gereken kişi Ali'dir ve imamet Ali'nin soyundan devam eder.Başlangıç dönemindeki bu ayrılık daha sonraki devirlerde kendi kavramsal-teolojik alt yapısını oluşturarak mezhepleşmiştir.

On İki İmam;

Ali bin Ebu Talib (600–661), "Emir ül-Mü'minin" olarak da bilinir

Hasan bin Ali (625–669), Hasan al Mücteba olarak da bilinir.

Hüseyin bin Ali (626–680), Husayn al Şehid, Şah Hüseyin veya Husayn al Şaheda olarak da bilinir.

Ali bin Hüseyin (658–713), Ali Zeynel Âbidin olarak da bilinir.

Muhammed bin Ali (676–743), Muhammed el-Bakır olarak da bilinir.

Cafer bin Muhammed (703–765), Cafer-i Sadık olarak da bilinir.

Musa bin Cafer (745–799), Musa el-Kâzım olarak da bilinir.

Ali bin Musa (765–818), Ali er-Rıza olarak da bilinir.

Muhammed bin Ali (810–835), Muhammad el-Cevad veya Taki olarak da bilinir.

Ali bin Muhammed (827–868), Ali Naki veya El-Hâdî olarak da bilinir.

Hasan bin Ali (846–874), Hasan el-Askeri olarak ta bilinir.

Muhammed ibn Hasan (868—), Muhammed Mehdi olarak da bilinir. Şiî inancına göre halen kayıptır (Gaiba) ve kıyamet yakılaşınca ortaya çıkacaktır.

Bazı Anadolu Alevileri kendilerini müslüman olarak görmesede Dünya üzerinde ki Ali taraftararının %93 İslam ekolünden Taviz vermez.

Şeriat veya İslâm hukuku kısmen hadise dayalı olduğundan Câferiyye Şiîliği Sünnî hâdis kaynaklarından bazılarını, Sünnîliğin de Şiî hadis kaynaklarından bazılarını reddetmeleri her iki gurubun şeriat anlayışlarında farklılıklar doğmasına neden olmuştur. Örneğin Şiîlik ve Sünnîlikte günlük namaz vakitlerinde farklılıklar vardır. Şiilikte günde üç vakit namaz kılınırken Anadolu alevileri/şii daha çokzamanı, şekli ve miktarı uygulayan kişiye bağlı olmak üzere dua etmeyi öngörürler,Cem ibadeti vardır Semah dönerler, Her semahın bir anlamı vardır. Şii/Caferi Cami/Cem evi ibadet edebilirler.Kadının reglken ibadet etmesinde bir sakınca görmez, Cem evlerinde kadın,erkek ibadet ederler.Alevîlik’te incelenmesi gereken asıl inanç Vahdet-i Vücud veya Varlık birliği’dir.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...