Jump to content

Ucuz Kahramanlar(Her Türk Süper Doğar)


MALCOLMX

Önerilen Mesajlar

1938' yılında Amerika'da bant comic olarak boy gösteren Superman'da sık sık Yeşilçam'a konuk olmuş bir karakterdir: "Süper Adam" ( Cavit Yörüklü, 1971 ) "Süper Adam Kadınlar Arasında" ( Cavit Yörüklü, 1972 ) "Süper Adam İstanbul'da" (Yavuz Yalınkılıç, 1972 ) "Süpermen Dönüyor" (Kunt Tulgar, 1979 ) gibi... ( 'Süper Kadın Dehşet Saçıyor', 'Süpermen Dehşet Saçıyor', 'Süpermenler', 'Klink Superman', 'Üç Süpermen Olimpiyatlarda.' gibi örnekler de mevcuttur)

2.jpg?v=0

3.jpg?v=0

 

Süpermen uyarlamalarında yada uydurmalarında! Türk sinemasının tüm teknik imkansızlıklarına rağmen gösterdiği cesaret hayranlık ve dehşet uyandırıcıdır. Dev bütcelerle, storyboard'larla, kalabalık bir teknik ekip kadrosuyla film çekmeye alışmış Hollywood sineması için bile çok riskli bir deneyim olan "Superman" teması cesaretini ucuz İtalyan Replikaları "Three Fantastic Superman" ve eski B seriyalllerinden alan Yeşilçam maceracı takımına oldukca kolay bir prodüksiyon gibi görünmüş olabilir. Özellikle Kunt Tulgar'ın çektiği Süpermen filmi tam bir "trip" vakasıdır. Kunt Tulgar'ın hem yönetip hem de filmin Süper'ini! canlandırdığı "Süpermen Dönüyor" DKA* popüleritesinde olmasa da, sıkı takipcileri olan ve merak edilen bir yapımdır.

 

124.jpg

125.jpg

 

Ülkemizde çevrilen Tüm Süper adam filmleri, Amerikan orjinli bir çizgi roman kahramanını yerlileştirme mecburiyeti, düşük bütce (olmayan bütce demek daha doğru olur) ve senaryo kolaycılığı sebeiyle aşırı serbest uyarlamalardır. örneğin Erdo Vatanın oynadığı "Süper Adam İstanbul'da" (Yavuz Yalınkılıç, 1972 ) filminde Süpermen'in sivil kimliği Clark Kent değil, Kent Clark'dır. ayrıca gazeteci değil, Uyuşturucu ve cinayet işlerine bulaşmış Mafyayı çökertmek için yollanan bir Ajan'dır. (Dönem itaibariyle en gözde tür polisiye çatışmalarla dolu avantürlerdi) Filmin fantastik duygusu oldukca zayıf ve orjinal hikaye ile isim benzerliği dışında bir alaka içermemektedir. Dönemin teknik kabiliyetleri sebebiyle Süpermen uçmaktan çok akrobatik figürler yapmakta ve bol bol yumruk salllamaktadır ve düşmanları arasında süper olan biri de yoktur.

 

Bütcesizlik bahaneleriyle dolu olan filmden bir diyalog

-"Neden geri dönmek için uçmak yerine uçağa binmeyi tercih ediyorsun?"

-"Çünkü ben sadece kötülere uçarım sevgilim."

 

Böylece Film boyunca neden uçmuyor uçakla gelip, uçakla gidiyor diyen izleyicinin de ağzının payı verilmiş olur.

 

Asıl Süpermen çizgi romanın'dan ve filminden etkilenen ama yukarıda saydığım sebeplerle deforme edilmiş film yazımızın odağındaki "Süpermen Dönüyor" (Kunt Tulgar, 1979) adlı yapımdır.

Kunt Tulgar, filmin yapımcı, yönetmen ve baş oyuncusudur, senaryoyu da eşi Emel Tulgar'a yazdırmıştır ve ortaya Neredeyse "Aile içinde çekilmiş" bir Fantastik kahraman vakası çıkmıştır. Böyle Filmi çekmek için nereden cesaret bulduğunu Kunt Tulgar şöyle anlatıyor :

 

"1979 senesindeParis'te Süpermen filmini seyrediyorduk. Yanımda eşim ve babam (Selahattin Tulgar) vardı. Filmin arasındababam bana "süpermen gibi bir film çek!" dedi, "bakarız" dedim. İstanbula döndüğümüzde kızımın oyuncak Barbie bebeğe eşim Süpermen kıyafeti dikti. O bebeği "background" önünde, yani aydınger kağıdını bir çerçeve içine gererek kağıdın arka yüzüne koyduk, ön tarafından da bizim projeksiyonla oynatarak kamerayla negatife çektik, çalışma kopyası, bizim tabirimizle iş kopyası basarak elde ettiğimiz netice olumluydu ve Süpermen uçuyordu! hemen senaryo yazım işlemine başladık. Eşim senaryoyu yazdı ve filmi çektik... Film sansasyon yapmadı ama sükse yaptı, zira ilk defa bşr Türk filminde adam uçuyordu."

( Söyleşi, Çağla öztek'in, Kunt Tulgar'la yaptığı ve müzük dergisi Mart 1996 yılında yayımlanan sayısından alıntılanmıştır.)

 

http://www.onarfilms.com/ed_images/turkish-superman-2-bill.jpg

 

Kunt Tulgar, Yerli izleyicinin kabullenme sürecini kolaylaştırmak için "Clark Kent" ismini Tayfun olarak değiştirmiştir. Ayrıca Teknik imkansızlık yüzünden buzdan bir "Yalnızlık Kalesi" inşaa etmek yada modellemek mümkün olmadığından Tayfun karakteri güçlerine bir mağarada kavuşur. Fİlmin kronolojik yapısı, gazeteci oluşu, Anne ve babasının onların oğlu olmadığı nı açıklaması, kriptonit benzeri yeşil taş ve yolunu bulmak üzere ailesinin yanından ayrılışı vs gibi durumlarda orjinal hikayeyi takip eder. kurgu ve oyunculuk tarafında çöken film, Kunt Tulgar'ın Süpermen'den ziyade Terminatör'ü andıran mimik, kol, kas hareketleri yüzünden oldukca eğlenceli hale gelmekte...

*DKA : Dünyayı Kurtaran Adam

alıntı(öteki sinema)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...