Jump to content

Doğu Ve Batı inançlarına göre Cinler ( İslam,yahudilik,hristiyanlık)


nevermore

Önerilen Mesajlar

İslam da Cinler :

cinin Latince kökenli “ genie” veya “ genius” kökenli kelimlerden Arapçaya geçtiğini ileri sürmüşlerse de İslam alimleri bu kelimenin Arapça kökenli olduğunda görüş birliği içindedirler . Kök anlamı ve çeşitli türevler dikkate alındığı takdirde bu görüşün daha isabetli olduğunu söylemek mümkündür. Nitekim şarkiyatçılar bir kısmı da bu görüştedir Cin Kelimesinin melekleri de kapsayacak şekilde insan türünün karşıtı olan görünmez varlıklar için kullanılan genel bir anlamı da vardır.

Kuran’da İblis melekler arasında zikredilmesi bundan kaynaklanmaktadır. “ görünmeyen varlık “ anlamında her melek cindir, fakat her cin melek değildir. Bununla birlikte İslam alimleri meleklerin cinlerden ayrı bir tür olduğunu belirterek cin kelimesinin insan ve melek dışında bir üçüncü varlık türünün adı olarak kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. TDV İslam Ansiklopedisi VIII cin maddesi.

Buna öre bizde cin batıda genius veya genie veya demon ve deamon diye adlandırılan varlık hep aynısıdır.

Cinlerin mahiyetti tam olarak bilinmemekle beraber kaynaklarımızda onların dumansız halis öz ateşten ve yakıp kavurucu alevli bir ateşten yaratıldıklarına dair bazı ip uçları bulmaktayız.

Yahudilerin Cin Hakkındaki Görüşleri :

 

Yahudilerin “ kabala” denilen tılsımcıları , büyücüleri, kahinleri bunları ilahlaştırmamakla beraber Sabiler gibi tılsım , büyü,için esrarlı vasıtalar olarak peşlerine düşmüşlerdir. Bunlar Ta Hz. Nuh ‘a Hz İbrahim’e ve Hz Musa’ya karşı gelenler tarafından izlene gelmiş şeytanlıklar olup HZ Süleyman !a karşı da yapılmış ve böylece onun mülkünde fitne çıkarılmıştır. Fakat neticede Allah’ın yardımı ile o şeytanca iş yapan jeniler, ciniler yapı ustası ve dalgıç şeytanlar ve diğerleri Hz Süleyman’ın emrine verilmiş çifte prangalara bağlanarak esir alınmış ağır ve ince işlerde kullanılmışlardı . Hz. Süleymanın vefatı üzerine bu esirlikten kurtuluş olan şeytanlar “ Süleyman mülkünü bu ilimlerle yönetirdi , cinleri , şeytanları bununla emri altına alırdı” diye bir takım tılsım ,büyü kitapları yazmışlardı. Bu husus bakara suresinde geçer

“ tutular Süleyman’ın mülküne dair şeytanların uydurduğu şeylerin ardına düştüler. Oysa Süleyman inkar etmedi . Fakat o şeytanları kafirdiler. İnsanlara sihri öğretiyorlar ve Babil’de Harut ve Marut adlarında ki iki melek üzerine indirilenleri de öğretiyorlardı.” Bakara 2/102 ayeti işaret etmektedir .

Yine Tevrat’ta yer alan ifadelerde , Tevhit inancına sahip olan Yahudilerin , cinlere kurban keserek tapınmada bunduklarını , fakat bunu dışından içlerine giren milletlerden karışma bir şey olduğunu ve yasaklandığını görmekteyiz . tensiye 32/ 16- 17 Levililer 17 / 7

Yahudilerde Tevratın Mezmurlar bölümünde onların çocuklarını kurban ederek cinlere taptıklarını mezmurlar106/17 bununda “ kurbanın rabb’e arz etmek için getirileceğini , her kim kurbanını toplanma çadırına getirmezse de kavminden atılacağı “ levililer 17/8 ifade edilerek yasaklandığını görmekteyiz.

Ayrıca Yahudilere göre bazı putperest ilahların harabelerde mevcut olduğuna inanılan cinler haline dönüştürüldüğü , Şedim ve Lilith ‘in bunlardan olduğuna inandıkları görülmektedir. Yine çöplüklerde yaşayan Azazel ( Leivililer 16/8) ile Adem’in ilkkarısı olmasıyla bilinen dişi cin lilith (TDV İslam Ansiklopedisi Cin maddesi VIII 6-7 ) Yahudilikte iki önemli cini şahsiyettir.

Ademin ilk eşi olan lilith den olma çocuklar , ya da kadınlarla cinsel ilişkiye girmiş olan kovulmuş meleklerin zürriyeti veya başka bir anlayışa göre şeytanın başkanlığında Tanrı’ya isyan eden kovulmuş meleklerdir. Karş.Tekvin 6 1-4 . TDV İslam Ans. A.g.y. VIII 7

Hıristiyanlıkta Cin Hakkında Görüşler

 

Hıristiyanlıkta da cinlere inanılmanın yanı sıra insanlara girdiği veya değişik şekillerde tesir ettiği inancıyla insanların onun etkisinden kurtarmak için cinlere önem verilmiştir. Bu konu gerek İncil’lerde gerekse Pavlus ‘un mektuplarında oldukça fazla yer tutar. Hz İsa’nın delileri ve ya cin çarpmış kişileri , mucize yoluyla iyileştirmesinin buna büyük rolü olduğu bellidir. Yakup ‘un Mektubu ‘nda cinlerin Allah varlığını ve birliğini kabul ettikleir kaydedilmektedir.

“ Sen Allah bir olduğuna inanıyorsun , iyi ediyorsun ; cinler de inanıyorlar ve ttiriyorlar . Fakat ey boş adam , imanın ameller olmayınca , faydasız olduğunu bilmek ister misiniz ? “

Yakup’ un mektubu 2/19 -20

Bu ifadeler o dönemde Hıristiyanların cinlerin Allah’ın emir ve yasaklarından sorumlu olduklarına inandıklarını göstermektedir. Yine Hıristiyanlara göre Hz. İsa deli ve mecnun olan kimselerden cinleri kovup çıkarmış ve onları peygamberleriğinin bir alameti olarak iyileştirmiştir. İncillerde çok yer verilen bu konuya Matta İncili ‘nde şöyle işaret edilmektedir.

“Ve onun haberi bütün Suriye ‘ye yayıldı ve ona çeşit çeşit hastalıklara ve dertlere tutulmuş bütün hastaları , cinlere tutulanları , saralı ve inmeli olanları getirdiler ve onları iyi etti. “

Matta 4/24

Luka ve Markos İncillerinde bildirildiğine göre Hz. İsa Mecdelli Meryem adlı kadından 7 tane cin çıkararak onu iyileştirmiştir. Markos 16/9

Markos inciline göre cinler Hz. İsa’ya itaat etmek zorundaydılar, zira onu tanıyor ve korkuyorlardı. Markos 1/32-33

Hıristiyanlığın muteber iki kutsal metni olan her ikincil ‘de yer alan bu açık farklılık dikkat çekici olup ‘ Allahın Oğlu olduğu iddia edilen Hz. İsa’nın hayatının , tebliğ,ve mucizelerinin iyi zapt edilememiş olduğunu göstermekte, kilise tarafından meşru ve muteber kabuk edilmiş , dört İncil ‘in sıhhati konusunda şüpheleri gündeme getirmektedir. Ali Osman Ateş . Cinler – Büyü s.40

Ayrıca İncillerde kaydedildiğine göre Hz. İsa cinleri çıkarma yetkisini Havarilerine’ de vermiştir ki şu metin bunu göstermektedir. “ Ve cinleri çıkarmaya kudretler olsun diye on iki kişi tayin etti” Luka 10/12

Havarilerde Hz. İsa’dan aldıkları bu yetkiyle murdar ruhlar üzerine hakim olmuşlar ve cinleri çıkararak hastaları iyileştirmişlerdir.

Cin çıkarma uygulamalarının Protestanlığın bir kolu ola Reforme Hıristiyan Kilisesi ile

Doğu Kiliseleri tarafından uygulandığı kaydedilmektedir.

 

Cahiliye Toplumunun Cinler Hakkındaki Görüşleri

 

Cahiliye Arapları de Yahudilik Hıristiyanlık ve Putperestlik inançları arasında çalkalanarak kendilerini büyücülere , kahinlere , cinlere kaptırmışlardır.

Cahiliye çağında Araplar İslam gelinceye kadar pek yanlış inançlara sahip olmalarının yanı sıra cinler hakkında da birbirini tutmayan ve hiçbiri gerçeği ifade etmeyen bir sürü yanlış inanca sahip bulunuyorlardı. Bu inançları genel olarak şöyle sıralamak mümkün.

Kendilerini saran tabiatın cinlerle dolu olduğuna inanırlar ve bunların özel yollarla kendi hizmetlerine alınabilineceklerine inanırlardı. Bu dönemin bilinçsiz insanları melekleri ve cinleri Tanrının kızları sayarlardı. Yine bu topluma göre dağlar ve vadiler cinlerle doluydu ve onlara göre cinler insanlar gibi özel bir cinsi teşkil ediyorlardı.

Cinler havadan ve ateşten yaratılmışlardı ve vücutları insanlara benzemeyen varlıklardı. Bu yüzden nadir durumlar dışında insanlara görünmezlerdi. Hayır ve şer işleri yapmağa güçlerinin yettiğine inanılırdı , bu yüzden onların teveccühünü kazanmak onlara saygı göstermek ve kurban kesmek ve ibadet etmek gerekirdi.

Aslında bu inançlar sadece Araplarda değil bütün SAMİ ırkında vardı.

Nitekim birbirlerinden az farkla İbn Ömer ve İbn Abbas’tan nakledildiğine göre

“ Yeryüzünde ilk önce cinler yaşarlardı. Onlar yeryüzünde kan döktüler , birbirlerini öldürdüler , Allah onlara , İblis’in komutasında meleklerden askerler gönderdi, bunlar meleklerin cin adını taşıyan boyundandı. İblis ile komutası altında bulunanlar , öteki cinlerde savaşarak onları denizlerdeki adalara ve dağların etraflarına sürdüler”

,Taberi , Camiu’l-Beyan, I , 199, 201, : Aydemir tefsirde İsrailiat , s.97/98.

Cahiliye Arapları , senenin her gününe bir puta taparlar ve bu putları tanzim ederlerdi. Bunun sebebi , belki de her putla beraber bir cin olmasına dayanan inançlarıydı.

Nitekim İslam ‘ın ilk yıllarında bu konudaki inançları sorgulanırken , kendilerinin putlara değil onların temsil ettikleri manaya inandıklarını ve içlerinde bulunan ruhlara taptıklarını söylüyorlardı.

 

Evrenin sırları isimli dergiden Bütün bir konunun özetidir. (islami içerikler tamamen konu bütünlüğü nü bozmamak ve bilgi vermek açısından Tarafımca eklenmiştir..)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

“ Yeryüzünde ilk önce cinler yaşarlardı. Onlar yeryüzünde kan döktüler , birbirlerini öldürdüler , Allah onlara , İblis’in komutasında meleklerden askerler gönderdi, bunlar meleklerin cin adını taşıyan boyundandı. İblis ile komutası altında bulunanlar , öteki cinlerde savaşarak onları denizlerdeki adalara ve dağların etraflarına sürdüler”

,Taberi , Camiu’l-Beyan, I , 199, 201, : Aydemir tefsirde İsrailiat , s.97/98.''

bu kısmı okurken aklıma Orkun Uçar'ın zifir adlı kitabı geldi. Güzel bir yazı her zaman ki gibi nevermore tarzında...

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...