Jump to content

Meyerhold ve Biyomekanik


sidarta

Önerilen Mesajlar

MEYERHOLD’UN BİYOMEKANİK ÜZERİNE SÖYLEDİKLERİ

 

1)Tüm biyomekanik şu olgu üzerine kuruludur:Eğer burnun ucu çalışıyorsa,tüm beden çalışıyor demektir.Öncelikle tüm bedenin dengesini bulmak gerekir.En küçük bir gerilimde,tüm beden çalışır.

2)Alıştırmanın bir konusu olması,kaçınılmayacak bir zorunluluktur.Konu,beden oyunculuğunu gözle görülür biçimde kolaylaştırır:Bununla birlikte konu hiçbir zaman eğlendirici olmamalı ve temayı oynamaktan kesinlikle kaçınılmalıdır.Alıştırmanın her parçasına büyük bir dikkat vermek ve bilincine varmak gerekir.Ancak bu şekilde kesinliğe ulaşılabilir.

3)Çalışmayı denetlerken,alıştırmaya her katılan yöntemi anladığını ve yönergeleri bilinçli bir şekilde aldığını göstermelidir.

4)Çalışanlardan her biri,bir pozisyondan geçebileceği anın bilincinde olmalıdır. Verilen görevin her parçasından sonra bir kesinti zorunludur.

5)Biyomekanikte,her hareket üç andan oluşur: 1)Niyet , 2)Denge , 3)Uygulama.

6)Çok fazla sayıda insan varken,uzam içinde yönünü bulmak çok önemli bir iştir. Her katılanın görevi,karmaşık kitle hareketi içinde kendi özel yolunu bulmaktır.

7)Bir kitle alıştırması sırasında herkes yerini bilmeli,tüm rol arkadaşlarına ve içinde çalıştığı uzamın sınırlarına göre burayı kafasında işaretlemelidir.Yönelmede kesinlik, hesaptaki doğruluk,göz ölçümlerinin doğruluğu ve çabukluğu en üst düzeye çıkarılmalıdır (büyük kent sakinlerinde bu uyum yeteneği ve göz ölçümlerindeki doğruluk,bilinçsiz de olsa, gelişir).

8)Uzam içinde ve oyun alanı üstünde koordinasyon,bir kitle akışı içinde kendini bulabilme yeteneği,uyum,hesap ve göz ölçümünün doğruluğu biyomekaniğin temel zorunluluklarıdır.

9)Uyarılganlık derecesinin işareti olan haykırışın her zaman teknik bir dayanağı bulunmalıdır.Haykırış,ancak herşey gerilmişse,tüm teknik malzeme düzenlenmişse kabul edilebilir.

10)Tam bir sükunet ve doğru bir denge temiz ve kesin bir çalışmanın ilk koşullarıdır.

11)Bir eşle birlikte yapılan bir alıştırmada,her iki oyuncu da bir otkaz işaretiyle ya da seyircinin farkedemiyeceği bir başka yolla,rol arkadaşına bir sonraki harekete geçmeye hazır olduğunu belli etmelidir.

12)Uzamı gerektiği gibi doldurmak,istenen aralıkları korumak her katılanın hedefi ve kaygısı olmalıdır.

13)Bir alıştırma sırasında ateşlilik ya da tamperaman göstermekten sakınılmalı,acele etmemeli,uzam fazla sahiplenilmemelidir.Kendine hakimiyet,sükunet ve herşeyden önce metod.

14)Herkes dengedeki bir adamın inandırıcı duruşuna sahip olmalı,yedeğinde dengeyi korumayı sağlayacak tavırlar,duruşlar ve farklı hareketler bulundurmalıdır.Herkes,verili anda gerekli dengeyi kendi aramalıdır.

15)Herkes hangi bacağın üstünde durduğunu,sol mu,sağ mı,ikisi birden mi anlamalı ve bilmelidir.Bedenin ya da kol-bacakların duruşunu değiştirmeye yönelik her niyet hemen bilinçli hale getirilmelidir.

16)Jest,tüm bedenin çalışmasının sonucudur.Her jest,her zaman,hareketi gösteren oyuncunun teknik deposunda bulundurduklarının sonucudur.

17)Uyarılganlık,iyi eğitimli malzemenin başarılı kullanımının sonucu olarak,çalışma sürecinde doğar.

18)Her sanat bir malzemenin düzenlenmesidir.Oyuncu,malzemesini düzenleyebil-mek için,dev bir teknik olanaklar deposuna sahip olmalıdır.Oyunculuk sanatını güçlüğü ve özgünlüğü,oyuncunu hem malzeme,hem de düzenleyici olmasından kaynaklanır.Oyunculuk sanatı ince bir iştir.Oyuncu her anında bir besteci gibidir.

19)Oyunculuk sanatını güçlüğü,çalışması içindeki tüm unsurların kesin uyumu zorunluluğundan kaynaklanır.Oyuncunun başarısının anahtarı,fiziksel durumunun iyiliğidir.

20)Eğitimli bir malzemenin fiziksel durumu,bizim oyunculuk sistemimizin dayanak noktasıdır.Her görev,uygulanırken,sahnesel alanın tüm bölümleri için planlanmıştır:O zaman oyuncunun tüm hareketleri,hatta refleksleri bile,düzenlenmiş olacaktır.

21)Seyirci her zaman kaygı duymalıdır.Alıştırmayı izlerken,işleyen ve dönüp duran kaldıraçları izler gibi olmalıdır.

22)Her hareketin sonuna kadar bilincinde olmak gerekir.Görevin her parçasında,bir dayanak konağı bulunmalıdır.Her görevin uygulanışının başı ve sonu net bir biçimde vurgulanmalıdır.Başlangıç noktasının altı çizilmelidir.Her alıştırma birbirine benzer bir dizi nokta içerir.

23)Her toplu alıştırmada,katılanlar,oyuncunun sürekli saplantısı olan solistik isteğinden kesinlikle vazgeçmelidirler.

24)Oyuncunu sahne alanındaki biyomekanik yer değiştirmesi,her zaman yaylar üzerinde yapılan,bir tür yarı-koşu,yarı-yürüyüştür.

25)Her alıştırmayı net bir biçimde yapmakta yara vardır:Sadece iyi yapılmış bir çalışma anlamında netlikten söz etmiyorum;başlangıç yürüyüşünü,sahne alanının kullanımını, etkiyi,vb. şeyleri de kastediyorum.

26)Oyuncunun her eylemi için bir duruş biçimi vardır.

27)Toplu hareketlerde,genel hareketin ana yönünü bilmek her katılan için gereklidir.

28)Her sanat,öz-denetim üzerine kuruludur.Sanat her zaman ve herşeyden önce malzeme ile girişilen bir mücadeledir.

29)Hareketlere özgürlük vermemeliyiz.hareket ekonomisine saygı göstermeliyiz.

30)Pianolar ve forteler her zaman görecelidir.Seyirci,hep daha geride kullanılmadık bir şeyler kaldığına inanmalıdır.Oyuncu hiçbir zaman elindeki tüm malzemeyi tüketmemelidir.En sonuna kadar vardırılmış jestte bile,bir açık nokta olasılığı bırakmalıdır.

31)Bir emir alındığında gösterilen yere gitmek ve ekonomik olması için,önceden hesaplandığı kadar adım atarak gitmek:Göz ölçümü en iyi böyle kanıtlanır.

32)Biyomekaniğin hiçbir rastlantıya tahammülü yoktur;herşey bilinçle ve önceden tasarlanarak yapılmalıdır.Çalışanlardan her biri bedenin içinde bulunduğu konumu kesinlikle oluşturmalı,bilmeli ve niyeti gerçekleştirmek için kol ve bacaklarının hepsinden yaralanmalıdır.

33)Tiyatronun genel bir yasası:Çalışmanın başında tamperamanı serbest bırakan, henüz çalışma bitmeden onu boşu boşuna harcamış ve tüm yorumu sabote etmiş olacaktır.

34)Teknik düzeyde yüzeysel hiçbir şey kabul edilemez.Rahatlığı ve başarıyı hazırlamak gerekir.Malzeme teknik açıdan iyi donanımlıysa,sağlam bir çalışmayla hazırlanmışsa,ancak o zaman uyarılganlık denen şey harekete geçebilir.Yoksa çalışma başarısızlığa uğrar.

35)Hazırlık alıştırmalarında,provalarda,duyguları hafifçe,fazla üstüne basmadan belirtmek,sadece patlamanın nerede ve ne zaman olacağına kesin bir biçimde işaret etmek gerekir.Teknik açıdan kötü hazırlanmış bir haykırış,kaçınılmazca denge kaybını beraberinde getirir.Yeniden denge aramak,yani tüm çalışmaya baştan başlamak gerekir.

36)Çalışmanın çeşitli parçaları içinde,bir sonraki bölümü ve hareket değişikliğini öngörmeyi sağlayacak bir konsantrasyon gereklidir.Böylelikle başlangıç ve bitiş noktaları saptanabilir.

37)Oyuncu,beden denetimini hep ön planda tutmalıdır.Kafamızda bir kişilik değil, bir teknik malzemeler rezervi vardır.Oyuncu,malzemesini düzenleyen bir adam konumundadır.Kendi olanaklar yelpazesini ve verili bir niyeti gerçekleştirmek için elinde bulunan tüm araçları kesinlikle bilmelidir.Oyuncunun niteliği her zaman teknik deposunda bulundurduğu bileşim sayısına göre değişir.

38)Her alıştırmadan önce bir başlangıç yürüyüşü ve onu izleyen bir konsantrasyon anı yer alır.Ancak iyi toparlanmış bir malzemeyle bir görevin gerçekleştirilmesine girişilebilir.

39)Nasıl müzik birbirlerini kesin bir şekilde izleyen ve müzikal bütünlüğü bozmayan ölçülerden oluşuyorsa,bizim alıştırmalarımız da birbirinden netçe ayrılması gereken,ama toplam resmin niteliğini de bozmayan,matematik kesinlikte hareketler dizisidir.

40)Bir alıştırma küçük parçalara bölündüğünde,bunları staccato(kesik kesik) yapmak gerekir;legato(süreklilik) alıştırma kesintisiz bir akış içinde gerçekleştirildiğinde belirir.

41)Ellerin ve parmakların oyunu sırasında,tüm bedende müthiş bir gerilim ve müthiş bir hareketsizlik şarttır.

42)Çalışmada en uç noktada ekonomi,en üst düzeyde Taylorizm gerekir.Tüm bu görevler az sayıda teknik kullanılarak,en akılcı yollarla gerçekleştirilmelidir.

43)Uyum,dikkat,dayanıklılık bizim sistemimizin unsurlarıdır.Her şeyden önce fiziksel düzeye yoğunlaştırılmış bir dikkat.Gevşek bedenin özgürlüğü (Duncanizm-Isadora Duncan’a atfen)kabul edilemez.Bizde herşey düzenlidir,her adım,en küçük hareket bile denetim altındadır.Göz sürekli çalışmaktadır.

44)Biyomekaniğin ana ilkesi:Beden bir makine,oyuncu da bir makinisttir.

 

 

artık tiyatro da var buralarda....paylaşımları bekliyorum

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...