Jump to content

Şaman Seçimi ve Eğitimi


sare

Önerilen Mesajlar

Sibirya’da ve Kuzeydoğu Asya’da şamanların başlıca devşirimle yolları:

1- Şamanlık "mesleğinin" kalıtsal aktarımı (babadan oğla geçmesi)

2- Kendiliğinden gelen bir iç çağrısı ya da seçilmedir.

Klanın isteğiyle şaman olan bireylere rastlanır (Altay ve Tunguzlarda). Fakat bu istek yukarıda belirtilen yöntemler yanında zayıf kalır. Kısaca seçilme adayın esrime deneyimine bağlıdır; esrime gerçekleşmezse, ölen şamanın yerini almak üzere belirlenen genç elenir.

Altay halklarına göre, şamanlık aileden irsen intikal eden ve bilhassa çocukluk çağında sara nöbetleri ile gelen bir hastalık sayılır. Radlof’a göre şamanlık nöbetleri ani olarak gelir. Namzet önce kendinde büyük bir yorgunluk hisseder, vücudu kasılıp titrer ve bu hali esnemeler takip eder; göğsü daralır, bir takım acayip sesler çıkararak ağlar, gözleri döner, sonra birdenbire sıçrayıp ayağa kalkar, deli gibi dönmeğe başlar ve nihayet ağzından köpükler saçarak yere yıkılır, vücududa hissizleşir. Bu ızdıraplı haller bir müddet devam eder. Nihayet günün birinde namzed davulunu alıp çalmağa başlar ve artık sakinleşip kendine gelir.

Seçilme yöntemi ne olursa olsun, bir şaman ancak iki yönlü bir eğitim alarak şaman olabilir: 1-Esrime düzeyinde (rüyalar, kendinden geçme ve benzeri),2-Gelenekler düzeyinde (şamanlık teknikleri, ruhların adları ve işlevleri, klanın mitolojisi ve soyağacı, gizli dil vb.) Ruhlar ve eski usta şamanlar tarafından üstlenilen bu çifte eğitim, bir sırra erdirme niteliğindedir.

Şaman olacak kişiye geçmiş şaman atalarının ruhundan biri musallat olur; onu

şaman kılmaya zorlar. Bu hale Altaylılar "töz basıp yat" (ruh basıyor) derler. Ata ruhu musallat olan adam bundan kurtulmağa çalışır, şamanlığı kabul etmemekle ısrar ederse deli olur.

Şaman mesleğindeki gücü ve bilgiyi atalarından alır. Onlardaki kudretin suduru ile davulu idare etmeyi, makamla dualar okuyup ataları, ruhları çağırmayı ve nihayet onların yardımı ile kendi ruhunu bedeninden ayırarak aydınlık veya karanlık âlemine göndermeyi öğrenir. Şamanın nesilden nesile intikal eden örf ve adetleri iyice bilmesi ve bilhassa kendi soyu ile mensup olduğu boy veya oymağın ruhları tanıması lazımdır.

Kimi hastalıklar, rüya ve esrimeler, şamanlık durumuna ulaşmanın birer yoludur. Bu yaşanılan durumlar kimi zaman yukarıdan gelen bir seçilmenin işareti olmaktan başka anlam taşımazlar ve adayı yeni vahiylere hazırlamaktan başka bir işlev görmezler. Fakat çoğunlukla söz konusu hazırlık, rüya ve esrimelerin kendileri başlı başına birer sırra erme olayı niteliğindedir.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...