Jump to content

And Medeniyeti'nde Ölüm ve Diriliş


NizaL

Önerilen Mesajlar

Ancash bölgesinde yer alan Kipia’daki MS 1000 -1532 yılları arasında tarihlenen oyulmuş kaya ve yer altı gömütleri üzerinde yapılan bir çalışmada Kevin Lane, Emma Pomeroy ve Milton Reynaldo Lujan Davila, Peru’daki Ancash dağlık bölgelerinde yer alan, Eski İspanyol dönemi ile İspanyol Koloni dönemine ait çok katmanlı Kipia yerleşim yerine ait bilgileri açığa çıkardı.

 

http://i.hizliresim.com/VDEVLy.jpg

 

Bu bölge, iki küçük yerleşim yeri, kozmolojik bir merkez ve yeraltı mezarlarının bir bölümünü kapsamakta. Bu çalışma, And Medeniyetinde ölüm ve diriliş kavramlarına destek sağlayacak olan tören alanları ve mezarlıklar arasındaki çarpıcı ilişkiyi ortaya koyuyor.

 

Kipia’da yer alan, huanca, Huaca (ilah / ata), ve ortak bir yeraltı mezarından oluşan oyulmuş kayalar serisinin çevresine konumlanan bu kozmolojik merkeze özellikle dikkat eden araştırmacılar, alanın çeşitli özelliklerinin çevresiyle ilişkili olabileceğini öne sürdüler. Bu durum, Andes’teki mekân ve manzara arasında doğrudan bir bağlantı oluşturan arkeolojik örneklerin yaygın olmaması nedeniyle dikkat çekici.

 

Eski İspanyol dönemi And Dağları’nda manzara, varoluşundan canlıdır ve Kipia, bu fiziksel ortamının merkezinde konumlanmıştır. Bu anlamda Kipia sadece ölülere mahzen değil, daha ziyade yaşayan ve aralarından ayrılanların bir buluşma mekânı ya da merkezi huaca-huanca ve diğer oyulmuş kaya yüzleri ile bağlantılı olan bir cemaat yeri olarak görülebilir.

 

Kipia’nın önemi, yaşamın ve ölümün coşkulu tezahürlerinin yaşadığı aydınlatıcı tanrıya adanmış yerel bir huaca olarak oynadığı rolde yatıyor. Buna karşılık, Kipia, göller gibi potansiyel diğer büyük kutsal alanlar ağına bağlı.

 

http://i.hizliresim.com/dBX527.jpg

 

Genellikle, Geç orta döneme (MS 1000-1450) ait kazılmış mezar alanları, özellikle de önemli kutsal mekânlara bağlı olanlar, görece olarak oldukça sınırlıdır. Bu sebeple bu çalışma, Andlar’da kazılara, ayrıntılı osteolojik analizlere dayanan ve belirli bir kutsal alan ile doğrudan bağlantılı olan komünal gömü yapılarının kullanımı hakkındaki çok sınırlı literatüre önemli bir katkı sağlıyor.

 

Montréal Üniversitesi’nden And Dağları Arkeolojisi uzmanı Dr. Alexis Mantha şöyle belirtiyor: “Bu makale, And’ın tarih öncesi dönemi boyunca Peru’da yüksek Ancashtaki karmaşık ritüel manzarasının çok ilginç ve nadir bir örneğini sunuyor. Yazarlar, bir yeraltı mezarının (pukullo) iskelet içeriği ile etrafındaki taş monolit (huanca), tepeler ve yayla gölleri gibi diğer özellikleri arasındaki karmaşık ritüel ilişkilerini ikna edici bir şekilde ortaya koyuyor.”

 

Science Daily. De Gruyter. 15 May 2018

Makale: Kevin Lane, Emma Pomeroy, Milton Reynaldo Lújan Davila. Over Rock and Under Stone: Carved Rocks and Subterranean Burials at Kipia, Ancash, AD 1000 – 1532. Open Archaeology, 2018

 

Başak Emir

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Topics

    • Kara Ölüm ve Avrupa Sanatı

      İnsanlık başından beri feci salgınlarla perişan olmuş. Bunlar arasında en eskisi, en yaygın ve etkili olanı sıtma. Tarih öncesinde Afrika'da başlamış, MÖ 1000 yılından itibaren Yunanistan ve Çin'de tarihlere geçmiş; Antarktika dışında bütün kıtalara yayılmış ve hâlâ önü alınamayan sıtma. Salgın tarihçisi Andrew Nikiforuk'a göre, "Tarihin başlangıcından beri, gezegenimizde ölen erkek, kadın ve çocukların yarısı sıtmanın kurbanı olmuştu. Sıtma bütün savaşları, kıtlıkları ve diğer salgınları geçmis

      , Yer: Tarihi Kişiler ve Olaylar

    • Sümerce Metinlerde Ölüm Sonrası Hayat

      İnsanoğlunun kaçınılmaz sonu ölüm, geçmişten günümüze pek çok toplumun inancında yeni bir başlangıç olarak kabul edilmiştir. Çivi yazılı kaynaklarda yansıtıldığı şekliyle Eski Mezopotamyalıların inancında Kutsal Kitaplarda söz konusu edilen cennet ve cehennem ayrımı yoktu. Ölen herkes, genellikle kur olarak ifade edilen ve yeryüzünün altında olduğu düşünülen ölüler diyarına gidip dönüşü olmayan bu yerde sonsuza dek kalırdı   Nergal, Ereškigal, Ningišzida, Namtar gibi birçok tanrıdan oluşan bir

      , Yer: Ölüm ve Ötesi

    • Ölüm Ritüeli / Ayini

      Bu ayin yalnızca kişi evde öldüyse yapılabilir; aksi halde bunu alternatif bir cenaze töreni ya da anma olarak yapın.   Eğer kişiyi ölüm döşeğinde bekliyorsanız odanın içinde bir sürü taze çiçek olmasına dikkat edin ve yakmak için biraz öküzgözü yağı ve beyaz mumlar bulundurun.Kişi öldüğünde camı açın,mumu yakın ve ayrılmakta olan ruhu şu sözlerle kutsayın:   '' Yüksek ruh! Bulutların çok üstüne yüksel Karanlık boşluğa doğru Anneye,başlangıcı yaptığın kutsal yere geri dön ''   Üç kez küçük

      , Yer: Neo-paganizm & Wicca

    • Ölüm Kapısı Serisi

      Yazar: Margaret Weis ve Tracy Hickman   Gedik savaşlarından sonra okuduğum en güzel seridir.   Ejder Kanadı Ölüm Kapısı SerisiYüzyıllar önce, benzersiz bir güce sahip sihirbazlar dünyayı dört aleme ayırdılar -gök, taş, ateş ve su- ve sonra yok oldular. Zaman içinde, büyücüler yalnızca kendi alemlerinde etkinlik kazanacak büyüler yapmayı öğrendiler, geri kalanlarını ise unuttular. Şimdi sadece, Labirent'te hayatta kalan ve Ölüm Kapısı'nı geçen birkaç kişi dört alemin tümünün varlığından haber

      , Yer: Kitap Tanıtımları ve Eleştirileri

    • Ölüm Evreleri Ve Ölüm Sonrası Değşiklikler

      Ölüm nedeni ne olursa olsun yaş, cinsiyet ve diğer faktörlere bağımlı olmaksızın her insanın canlılığını yitiren vücudunda bazı ortak değişiklikler meydana gelmektedir. Postmortem muayenelerde ve otopside saptanan bulguların hangilerinin şahsın ölüm nedeninin bulguları, hangilerinin vücudun canlılığını kaybetmesi ile ilgili olduğunu ayırt etmek için bir pratisyen hekim mutlaka ölümden sonra vücutta meydana gelen değişiklikleri ve bunların morfolojiye yansımalarını bilmelidir. Postmortem değişikl

      , Yer: Ölüm ve Ötesi

Arka Oda

Arka Oda

    Chat izniniz bulunmuyor
    ×
    ×
    • Yeni Oluştur...