Jump to content

Toprağın Her Hali


NizaL

Önerilen Mesajlar

Seramik sanatının duayen ismi Alev Ebüzziya, Baksı Müzesi’ndeki ‘Toprak’ başlıklı sergide, günümüzde hammaddesi toprak olan üretimini olağanüstü tekniği ve mükemmel formlarıyla zirveye taşırken, yan salonda sergilenen, Anadolu kadınlarının ellerinden çıkmış, kullanıma dönük objeler ise en saf, en naif halleriyle karşımızda.

 

http://i.hizliresim.com/9NoamO.jpg

 

İnsanlık tarihinin renkle, boyayla, sesle, sözcüklerle macerası hiç bitmediği, bitmeyeceği gibi toprakla mücadelesi, boğuşması da bitmedi ve bitmeyecek. Bu anlamda özellikle Anadolu’da, Hitit, Urartu, Frig, Helenistik, Roma, Selçuk ve Osmanlı dönemlerinden beri süren bu macera günümüzde de yeniden şekillenerek nefes almaya devam etmektedir.

 

Baksı Müzesi’ndeki ‘Toprak’ başlıklı sergide Alev Ebüzziya, günümüzde hammaddesi toprak olan üretimini olağanüstü tekniği ve mükemmel formlarıyla zirveye taşıyor. Hemen yan salonda sergilenen, Anadolu kadınlarının ellerinden çıkmış, kullanıma dönük objeler ise en saf, en nahif halleriyle karşımızda.

 

http://i.hizliresim.com/Z3kX3z.jpg

 

Alev Ebüzziya eserleri Kemal Servi koleksiyonundan, geleneksel çömlekler ise Baksı Müzesi ve Hüsamettin Koçan koleksiyonundan derlendi. Sergi podyumlarının tasarımını Yeşim Bakırküre, sergi alanındaki grafik çalışmalarının tasarımını ise Savaş Çekiç yaptı. Ayrıca sergiye eşlik etmek üzere Ali Kazma’nın ‘Studio Ceramist’ adlı, Ebüzziya’nın atölyesinde gerçekleştirdiği video yapıtı da gösteriliyor.

 

Dağın başında, deniz seviyesinden 1550 metre yükseklikte Bayburt’un Bayraktar Köyü’nde, Baksı Müzesi’ndeki bu sergi, modern seramik ile geleneksel zanaat ürünlerini bir araya getiriyor. Koleksiyonunun 27 parçadan oluşan bir bölümünün Baksı Müzesi’nde sergilenmesine izin veren koleksiyoner Kemal Servi görüşlerini bizimle şöyle paylaşıyor: “Sevgili Haldun Dostoğlu bu sergi fikrinden söz ettiğinde çok etkilendim ve hemen kabul ettim. Bu eserlerin Baksı’ya gidecek olması beni çok heyecanlandırdı. Koleksiyonumun Anadolu’da sergilenmesi benim için büyük gurur, çünkü ülkemizde insanların büyük şehirler dışında sanatla fazla teması yok. Sanata temas ya medya ile ya da yazılı basınla oluyor, yakın temas kurulamıyor. Mesela Anadolu’daki bir çocuğun bu eserleri görerek etkilenmesi ve hayata bakış açısında bir değişiklik yaratması benim için çok önemli. Bu serginin bir diğer güzel tarafı ise Alev Ebüzziya’nın geniş bir dönem eser seçkisinden oluşuyor olmasıdır. Ayrıca şunu da belirtmek isterim ki, biz koleksiyonerler, bu eserlerin taşıyıcılarıyız. Bizler koleksiyonumuzdaki eserleri koruyoruz ve bir sonraki nesillere aktarıyoruz...”

Bir müzenin merkezden uzak olması, herhangi bir müzeden farklı davranmasını gerektirmiyor. Bir bakıma sorumluluğunu daha da artırıyor. Anadolu insanının binlerce yıldır alışık olduğu formlarla, toprağın erişebileceği en son halinin birlikte sunulduğu ‘Toprak’ sergisinin Anadolu’nun bu noktasında, merkezin genelgeçer kabullerinin dışında bir kavrayışla algılanması gerekiyor. Eserlerin hikâyenin tam da yüreğinde, belki de başladığı noktada sergileniyor olmasının heyecanını yaşamak gerekiyor.

 

Kemal Servi, Alev Ebüzziya eserleri ile tanışmasını nasıl anlatıyor:

“Alev Ebüzziya Siesbye eserleri ile ilk karşılaşmam 2002 yılında Kasa Galeri’deki ‘Sır’ sergisini izlediğimde başladı. Ardından Türk İslam Eserleri Müzesi’ndeki retrospektif sergisini gezdim. O sergiden bir eser aldım. Böylece 2002 yılında hem Alev Ebüzziya Siesbye eserleri hem de Galeri Nev İstanbul ile tanışmış oldum. İslam Eserleri Müzesi’ne gittiğimde müzeyi gezemedim, sadece Alev’in eserlerinde takıldım kaldım. Uzun bir masa, eserler muhteşem, bütün gün eserleri inceleyerek geçirdim, akabinde Galeri Nev İstanbul ile iletişime geçtim. Bir tane satılık eser vardı ve benim oldu. O eser, bugün hâlâ en sevdiklerim arasındadır, çünkü ilk temas o. Aslında benimle ilgili ilk temas, ilk hissiyat değil, ilk hissiyatı sergide algıladım. Alev’in eserlerine ilk dokunuş onunla başladı. Sonrasında seramiğe olan ilgim arttı...”

 

Servi’nin ifadelerinden de anlaşılacağı gibi koleksiyonerlik bir tutku meselesidir. Ne yazık ki bu erdeme günümüzde giderek daha az rastlıyoruz. Genelgeçer akımlar, modalar insanların aklını daha çok ve daha kolay çeliyor. Oysa kültür dediğimiz şey bir sonraki nesillere, kendi benliğinin bir parçası olan nesnelere tutkuyla yaklaşanlar sayesinde aktarılıyor. Neyse ki sayıları çok olmasa da bu anlamda ve sessizce tutkularını sürdüren müstesna insanlar var. Hepsine müteşekkir olmamız gerekiyor.

‘Toprak’ başlıklı sergi 20 Ekim’e kadar Bayburt Bayraktar Köyü’ndeki Baksı Müzesi’nde görülebilir.

 

Hürriyet

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Topics

    • Üstüme birakilan kötü ruh hali ve enerjiden kurtulma

      Arkadaşlar merhaba umarım konuyu yanlış yere açmamışımdir. Öncelikle hepinize iyi ve sağlıklı günler diliyorum. Ben fal bakıyorum ve birçok söylediğim doğru çıkıyor, bu konuda sezgilerime çok güveniyorum. Fakat bir sorun var ki kız kardeşim bu konuda beni çok kırıyor, genelde beni, sezgilerimi ve uğraş alanimi küçümser gibi davraniyor, inanmayın o nerden bilecek falan yapıyor, birçok insan beni bu konularda ciddiye alır oysaki. Ablamın bu tavırları benim enerji ve motivasyonumu çok düşürüyor, ba

      , Yer: Evrensel Enerjiler ve Farkındalık

    • İslamiyet'e Göre Ölümden Sonra Ruhun Hali

      Ölünün kabri toprakla örtülüp düzlendiği ve insanlar dağılmağa başladıkları zaman, kabrin yanında durup şöyle demeyi sahabiler müstehap görürlerdi: "Ey falan, La ilahe illallah de." Bunu üç kere tekrar eder. Sonra yine ölüye hitaben: "Ey falan, Rabbim Allah, dinim islam, Peygamberim Muhammed (asm)'dir de." diye telkinde bulunurlar.   Definden sonra telkin vermek meşrudur. Ama yapılması kesinlikle emredilmiş bir iş değildir. Peygamberimiz (asm)'in telkin verdiğine dair bir habere rastlanmamıştı

      , Yer: Ölüm ve Ötesi

    • Hekimin Filozof Hali

      Felsefe ve tıbbı buluşturan yazılara yer verilen "Hekimin Filozof Hali" adlı kitapta, tıp dünyasının, hayatla ve ölümle, insan olmanın ve yaşamanın anlamıyla her gün yüzleştiğini, yüzleşmek zorunda olduğunu vurgulayan yazılar yer alıyor.     Hekimin Filozof Hali, tıp ve felsefe arasında daha sık gerçekleşmesi beklenen buluşmalardan biri. Genelde sadece “hastalık halinde” muhatabı olduğumuz tıp dünyasının, hayatla ve ölümle, insan olmanın ve yaşamanın anlamıyla her gün yüzleştiğini, yüzleşme

      , Yer: Kitap Tanıtımları ve Eleştirileri

    • hangi burç hangi burcun sıyırmış hali :)

      koç burcu:balık burcunun sıyırmış hali dünya ahiret şevkat merhamet derken balığımız en sonunda çıldırır önüne ne gelirse yıkar geçer hep başkası derken önce ben der.yan bakanı yamuk bakanı düzeltir.edep ahlak uğruna kısıtladığı maceraları yaşamaya başlar.fazla hız,komalık olana kadar alkol.herkesi düşünmekten unuttuğu bedeni için spor yapar.sıkıldığı herşey ile bağını tamamen koparır.liderliğini ilan eder ezilen iken ezen olur.   boğa burcu:koç burcunun sıyırmış hali:) ben ben ben derken ener

      , Yer: Burçlar

    • Ruh Hali Yuzukleri

      Merak ediyodum da bilginiz varsa paylasir misiniz lutfen? Ben gecen sene bi ruh hali yuzugu almistim. Surekli renk degistiriyo. Listesi var bende, renklerin ne anlama geldigini yaziyo ama nasil renk degistirdigini anliyamadim. İsiya gore sanmistim bi ara ama isi degisiminden etkilenmiyo, kendiliginden degisiyo, bilgisi olan var mi?

      , Yer: Gnoxis Cafe

Arka Oda

Arka Oda

    Chat izniniz bulunmuyor
    ×
    ×
    • Yeni Oluştur...