Jump to content

Uyku ile İlgili Doğru Sanılan 9 Yanlış


NizaL

Önerilen Mesajlar

(Uykusuz gecelerin nedeni olabilir)

Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum…

Gece uyuyamadım, uykumu alabilmem için gündüz uyumam şart…

Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım…

Toplum arasında sıkça konuşulan ve doğru olduğu sanılan bu bilgiler nedeniyle yapılan hataların sonuçları ağır olabiliyor; örneğin her 100 kişiden 20’sinde görülen uykusuzluk probleminin gelişmesi gibi!

 

WD4BlP.jpg

 

Kaliteli bir uyku bizi güne hazırlayan bir yenilenme dönemi olmasının ötesinde, beynimizin ve bedenimizin uyanıkken yapamadığı işlevleri yerine getirmesini de sağlıyor. Uykunun yeterli ve kaliteli olması hem daha sağlıklı olmamız, hem de gündüz kendimizi daha iyi hissetmemiz için çok önemli. Ancak toplumda uyku ile ilgili doğru sanılan hatalı bilgiler nedeniyle yapılan yanlışlar, uykusuzluk ve gündüz aşırı uyku gibi birçok uyku bozukluğuna yol açarken, aynı zamanda tanı ile tedavinin de gecikmesine neden olabiliyor. Peki ama uyku ile ilgili doğru olduğunu düşündüğümüz hatalı bilgiler neler?

Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksu, toplumda yıllardır kulaktan kulağa yayılan ve doğru sanılan yanlış bilgileri anlattı, önemli önerilerde bulundu.

İşte o öneriler:

 

Yanlış: Sağlıklı uyku en az 8 saat olmalı

Doğrusu: Toplumda en çok inanılan hatalı bilgilerden biri, sağlıklı uykunun en az 8 saat olması gerektiği. Sanılanın aksine, sağlıklı uyku süresi kişiden kişiye değişiyor. Bu süre genlerimizde belirlenmiştir. Bu süreyi değiştirmemiz çok mümkün değil. Bununla birlikte, eğer gece uykusu sağlıksızsa, örneğin sık bölünüyorsa, kuşkusuz yatakta geçirilen toplam süre uzayacaktır. Bu da bir uyku bozukluğunun belirtisidir.

 

Yanlış: “Akşam içeceğim bir fincan kahve uykumu bozmaz”

Doğrusu: Kahve ve çayda bulunan maddeler uykuyu başlatan beyin hücrelerinde olumsuz etki oluşturuyor ve uykuya geçişimizi zorlaştırıyor. Bu durum kişisel farklılık gösterse de genel olarak, kahve, çay, enerji içecekleri ve kafein içeren diğer maddelerin uykuyu bozan etkileri 6 saate kadar uzayabiliyor. Yani öğleden sonra içilen koyu kahve veya çay, gece uykuya dalmayı zorlaştırabiliyor.

 

Yanlış: Az uyumak daha iyidir

Doğrusu: Az uyumak, beynimizin sadece uykuda yapabildiği bazı işlevleri gerçekleştirmesini engelliyor. Örneğin bazı öğrenme ve bellek fonksiyonları için uyku şart. Az uyumak bu bellek işlevlerinin yerine getirilmesini önlüyor. Bunun sonucunda da daha zor öğrenir ve kavrar hale geliniyor. Yine bunun gibi bazı metabolik faaliyetlerin ve iştah düzenlemesinin sağlanması için de sağlıklı bir uyku-uyanıklık döngüsü çok önemli. İşte tam da bu nedenle yetersiz uyumak kilo alımıyla sonuçlanıyor.

Yanlış: Uyku Apne Sendromu aşırı kilolu kişilerin hastalığıdır

Doğrusu: Toplumdaki yaygın inanışın aksine uyku apne sendromunun aslında her yaşta ve her kiloda görülebilir. İlerlemiş uyku apne sendromunda hastalar çoğunlukla kilolu oluyor ama bu hastalığın bir sonucudur. Yani kilolu oldukları için hasta değillerdir; aksine hasta oldukları için kilo almış oluyorlar.

 

Yanlış: Her uyku hastalığının tanısı için uyku testi şart

Doğrusu: Uyku testi de denilen polisomnografi uyku hastalıklarının tanısında en sık kullanılan bir laboratuvar yöntemi. Ancak bu test, her uyku hastalığının tanısı için şart değil. Uyku hastalıklarının tanısı, tüm diğer hastalıklarda olduğu gibi hastanın şikayetlerinin anlaşılması, muayene edilmesi ve gerekli durumlarda uyku testi ile diğer laboratuvar tetkiklerinin yapılmasıyla konuyor. Yani uyku testi, önemli bir tanı yöntemidir ama her uyku hastalığının tanısı için gerekli bir test değildir.

 

Yanlış: Gece uyuyamadığım için gündüz uyumalıyım

Doğrusu: Bu kesinlikle yanlış bir bilgi. Aslında insan beyni gece uyku, gündüz uyanıklık için hazırdır. Gece uyuyamayan bir kişinin, gündüz uyuması bir sonraki geceyi yine uykulu geçirmesine neden oluyor.

 

Yanlış: Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım

Doğrusu: Sağlıklı uyku için en önemli şartlardan biri, kalkma saatini mümkün olduğunca sabitlemek. Dolayısıyla gece kaçta yatılırsa yatılsın sabah aynı saatte kalkmalı. Hatta hafta sonu-hafta içi, iş günü-tatil günü fark etmeksizin sabahları aynı saatte yataktan kalkmak, sonraki gece, uykunun sağlıklı olması için en önemli kuralı oluşturuyor.

 

Yanlış: Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum

Doğrusu: Sanılanın aksine yatağa ne kadar yorgun girersek uykuya dalmamız o kadar zorlaşıyor. Bu nedenle, yatma saatinden birkaç saat öncesine kadar olan dönemde, ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri yapmamalı, bu saatlerde spordan ve diğer fiziksel aktivitelerden uzak durmalı. Yatağa dinlenmiş olarak girmek uykuya dalmayı kolaylaştıracaktır.

 

Yanlış: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek uykuya dalmayı kolaylaştırır

Doğrusu: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek, telefon veya bilgisayarda zaman geçirmek sanılanın tam aksine uykuya dalmayı zorlaştırıyor. Bu tür aktiviteleri, yatak dışında, hatta mümkünse başka bir odada gerçekleştirmek ve yatağı uyku için kullanmak gerekiyor. Aslında bunun tam tersi de geçerli. Yani yatak dışında uyumak, uyuklamak da sağlıklı uykuyu bozan bir faktör.

 

NTV

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Topics

    • Karma yasası,reenkarnasyon ve kova çağı ile ilgili kitap önerisi

      Merhaba arkadaşlar,karma yasası,reenkarnasyon ve kova çağı ile ilgili dr.com dan kitap satın almayı düşünüyorum,bu üç konu hakkında bilgi öğrenmek için hangi kitapları önerirsiniz?

      , Yer: Kitap Tanıtımları ve Eleştirileri

    • Eski Mezopotamya ve Anadolu’da Uğursuzluk İnancı ve Bununla İlgili Büyü Ritüelleri

      İnsanlık tarih boyunca maddi varlığa egemen olma çabası gütmüştür. Bu çabada istediği ilerlemeyi kaydetmiş olsa da, manevi dünya ya da bilinmezlikle mücadelesinde istediği aşamaya ulaşamamıştır. İnsan bu noktada, deneyimleri ve hayal gücünün yardımıyla kendini korumaya almıştır. Yaptıkları büyüler, ödedikleri kefaretler ve zaman içerisinde gelenekselleşmiş bazı fal metotlarıyla uğursuzluklara ve bilinmezliklere karşı kendilerini korumaya çalışmışlardır.   “Büyü” çivi yazılı belgelerde, genel

      , Yer: Dinler ve İnanışlar

    • Neil deGrasse Tyson ''Evrenle ilgili paylaşabileceğiniz en şaşırtıcı gerçek nedir?''

      Ünlü Astrofizikçi Neil deGrasse Tyson kendisine sorulan '' Evrenle ilgili paylaşabileceğiniz en şaşırtıcı gerçek nedir?'' sorusunu cevaplıyor.   https://youtu.be/Pjcpn1K5Npk

      , Yer: Felsefe

    • Athame ile ilgili..

      Herkese Selam!   Acaba athame yerine daha önce hiç kullanılmamış normal bir bıçak, çakı, komado/avcı bıçağı gibi aletler de kullanabilir miyim? Altar için sadece athamem yok... ve hiçbir şey sipariş edemem çünkü ailemle birlikte yaşıyorum. Ben yokken eve gelen bir kutudan kocaman bir bıçak; tanrı/ça heykeli vs. çıkması halinde yaşanacak olayları düşünemiyorum:rofl:. Hatta altarım için heykelleri ve mumlukları kilden kendim yaptım ama demir işlemeyi bilmediğim için haliyle athamem yok . Sorum aç

      , Yer: Neo-paganizm & Wicca

    • Uyku Bağlama Büyüsü

      Öncelikle şahsen denedim ve olumlu sonuç aldığım için paylaşıyorum.     Sarı saman kağıdını kare şeklinde kesip, siyah mürekkepli bir kalemle uykusu bağlanmak istenen kimsenin adı ve şu dua yazılır: "Leyli vennehâr nahâb olasın, âb-ı rahat görmeyesin!" yazılır.   Sonra bir kap dolu suyun içine kağıt suya atılır(kağıdı küçük kesin kabın şekline göre).   Kap o gece ya pencere önünde yada balkonda bekletilirse o kişinin uykusu bağlanmış olur.     "Ayrıca bilmeyenler için ekleyeyim, uyku bağ

      , Yer: Witchcraft

Arka Oda

Arka Oda

    Chat izniniz bulunmuyor
    ×
    ×
    • Yeni Oluştur...